utazás

Látogatás Ázsia belsejébe – Kazahsztán

kazakhstan_political_map_2000

A köztudatban – méltatlanul – a látómezőn kívülre esnek a volt Szovjetuniótól függetlenedett tagállamok. Pedig földrajzi, gazdasági, etológiai szempontból, éppúgy mint tudományos vagy akár csak turisztikai célból igen figyelemre méltóak. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint számos magyar utazó, földrajztudós, sámán és/vagy népzene kutató, akik munkássága ezen a területen világszinten is kiemelkedő. Szerencsére ez még ma is így van.

E területekre való bejutást ráadásul mindvégig bonyolította a közutak, vasutak alacsony színvonala és a hatóságok végtelen bürokráciája.

Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy kétszer is ellátogathattam Kazahsztánba és kocsival (Land Rover, Defender) is élvezhettem a hosszú út minden nyalánkságát Ukrajnán, Oroszországon, Tatárisztánon keresztül.

Hiszem, hogy egyre több utazó választja az „SzSzSzR” tagállamok egyikét „kalandos” nyaralásnak. Azért ha európai aggyal lassan is, de vannak úthálózat fejlesztések. A nagyobb városok körül elkerülő utat építenek, a szibériai vasút mentén (megjegyzem az Uraltól keletre ez az egyetlen tranzit vonal) szakaszokban 2×2 sávosra bővítik az utat. Ennek ellenére azért a   7800 km-t, amíg Budapestről Almaty-ba érkezünk, jelentős távon Kamaz-ok és Kraz-ok hosszú sora mögött kell ballagva megtenni.

almaty-13

Ukrajnában és Oroszországban az üzemanyag kúthálózat normális, nem kell kannázgatni. Legfeljebb 50 km-re van a következő benzinkút. Némely kút mellett rendőri poszt is található, a truck stop-okban pedig biztonsággal lehet éjszakázni pár euróért. A kaja az útmenti büfékben, éttermekben olcsó, finom is, csak a tisztaság kicsit emlékeztet a ’70-es évek-beli vidéki pályaudvarok férfi WC-jére. Érdekes módon keletebbre jobb a helyzet, Kazahsztánban pedig kimondottan gusztusos, tiszta éttermeket lehet találni.

Utunk bevisz a nagy, ázsiai, lefolyástalan medencék sokaságának közepére.

Ázsia klímája sajátságos. Túlnyomórészt a csapadék nyári esőzés formájában érkezik, télen pedig nagyon kevés vagy egyáltalán semennyi sem hull. Ezért az ázsiai folyók ingadozása nagy. Az indiai tektonikus tábla benyomódása Ázsiába délen magas helyeket préselt. A kialakult vízfolyások vagy lefolyástalan medencékben végződnek vagy rendesen északra tartanak a nyugat-szibériai Jeges-tengerbe. Ilyen lefolyástalan medencékben a folyók tóban végződnek (ilyen pl. a Kaszpi-tenger, az Aral-tó, a Balkas-tó) vagy számos helyen kétfarkú folyók bizonytalan vízhozama jellemzi a területet. A lefolyástalan tavak – mint általában – sósak, mert párolgásuk folytán nem csökken a talajból kioldott só.

A nagy szibériai síkságon északra haladó folyók ingadozását még bizonytalanabbá teszi az, hogy a tavaszi olvadáskor a déli, felmelegedő területekről és hegyekből megindult víznek az északon befagyott folyómeder állja az útját. Ezért a folyók szabályozása nagyon nehéz, nagy területek váltak mocsaras, ingoványos vidékké. Ezekből következik, hogy a lakosság populációja nagyon alacsony, viszont egyre nagyobb értéket képvisel a hatalmas édesvíz-készlet és a végeláthatatlan erdőség.

Nem is lehet elképzelni, hogy a fentiek és a napjainkban feltárás alatt levő vas-, szén-, arany-, króm-, olaj- és gázlelőhelyek mennyire meghatározóvá fogják tenni ezt a területet a világgazdaságban. De ennek jelei már mutatkoznak. Gigantikus beruházások, feneketlen pénzforrások nyomai jelentkeznek. A világ minden tájáról áramlik a befektetés, de úgy, hogy a helyi lakosság fogyasztása és fogyasztási igénye messze alulmarad a fejlett országokétól.

Az eredmény: a pazar és pazarló nagyvárosok csillogó és hivalkodó gazdagsága. Az ingatlan árak magasabbak, mint Európa legdrágább városaiban. Száz számra épülnek a toronyházak, a bevásárló központok, a szállodák.

Astana (a főváros) és Almaty Almaty környéke(Alma Ata, a második „főváros”) magán hordozza a jegyeket, akár csak a környező országokban, mint pl. Üzbegisztánban Taskent, Kirgizisztánban Biskek vagy Türkmenisztánban Ashgabat. A vidék ezzel szemben inkább a sok száz éves, hagyományőrző, szegény életformát folytatja.astana19astana-10astana-1

astana-11

Mindkét utamon Almaty volt állomáshelyünk, ami méltón origója a térségnek. A város a lapos félsivatagból hirtelen emelkedő Tien-san lábánál fekszik. Mintha a várost megbillentenék észak felé. piac Almatyautózás Tien-san

Sehol egy domb, egy kiszögellés vagy szikla, teljesen sík, csak lejt északra. De ha elhagytuk a város szélét jelző táblát, máris a hegy meredek útjain tudunk haladni. Pár kilométer után eltűnik az aszfalt és a beton is.

Főleg nyáron, a kánikulában impozáns látvány az 5 000 méter fölé emelkedő havas csúcsok közelsége. És valóban, fél napi autózással elérhető a kirgiz határ. Az átkelő vagy 3 300 m-en van, a hágó északi és déli oldalán a hegyoldalakba dózerolt földutakon lehet közlekedni.

Heteket lehetne tölteni a Tien-san úttalan útjain terepjárózva. De sajnos mi csak 2 napot szánhattunk rá.

Tien-san2Tien-san

A kazahok a belső-ázsiai mongoloid és a dél-szibériai népcsoportból lettek, de ők vallási alapokra hivatkozva valóban nem keverednek senkivel. A sztálini és későbbi betelepítések révén a lakosság majd 50%-a orosz, de rendben élnek együtt a kazahokkal. Az utcán bárkiről megmondható, hogy orosz vagy kazah-e. Békében, de külön életet élnek. Ennyire tradicionális szeparáltságot eddig csak Tibetben tapasztaltam, a tibetiek és a kínaiak között.

Hogy mennyire más az életszemlélet Közép-Ázsiában, ebben az európai területnyi országban, ahol „csak” 15 millió ember él, azt több kötetben se lehetne elmondani. Meglepődtem egy kazah fiatal ügyvéd ismerősöm kijelentésén: „Az a baj, hogy Kazahsztán Európa nagyon keleti részén van. Jobb lenne, ha keletebbre lenne Ázsiában, ahol a fejlett világ, a fejlett tudomány és gazdaság van”.

Nagy átlagban a Land Rover Defender nagyon jól szerepelt, de pár meghibásodás azért előfordult. Kuplung munkahengert még Almaty-ban sem sikerült venni. A hivatalos Land Rover szalonban csak új kocsit, valamint lámpákat és felniket árulnak. Gondoltam, nem baj, megrendelem náluk. De nem hagyták magukat. Végül repülővel jött a cseredarab Magyarországról, addig pedig áthidaltam a problémát: cérnával javítottam a tömítőgyűrűt.

Az elveszett kipufogódob helyett nem volt nehéz találni egy másikat. Az út szélén, az árokban. Valószínűleg egy kisteherautóé lehetett. Egy ügyes kezű lakatos kb. 20 euróért beszabta a régi helyére.

Hazaúton volt még egy generátor csere, de szerencsére volt velünk tartalék abból.

A két fényszóró helyére Zsigulié került. Bazárból, fillérekért…

A 110-es Defender az alábbi extrákkal volt felkészítve:

hijack

egy pár homokvas (alumínium)

üzemanyagfűtés

ajtókra biztonsági zár

oldalüvegekre éjjelre felrakható rács

torziós stabilizátor

+4 lengéscsillapító (összesen 8 )

GPS

MP3 lejátszó

víztartály, főző stb.

Adminisztrációs bonyodalmak:

orosz vízumkérelem: drága, csak oroszul lehet kérni, csak meghatározott és pontos időre szól

orosz gépkocsi beviteli engedély

orosz biztosítás

kazah rendszám

Kazahsztánban 5 napot meghaladó tartózkodás esetén: rendőrségi jóváhagyás

visszaúton orosz beléptetés: 13 óra volt

határokon oroszul vagy kézzel-lábbal lehet kommunikálni

Egyéb kellemetlenségek:

határokon és nagykövetségeken lassú sorokat kell kivárni, a hivatalnokok lekezelőek és kulturálatlanok

Mindezek ellenére javaslom az Ázsiába való utazást, mert a kárpótlás: gyönyörű tájak, kedves emberek, rengeteg élmény, olcsó árak és alacsony költségek.

László Szilárd, Szityu

2 hozzászólás “utazás”
  1. BERNI szerint:

    Kedves Szityu
    Nagyon tetszenek az írásai, érdekelne, hogy könyv formájában meg lehet e venni?
    További sok sikert munkásságodhoz.

  2. szityu szerint:

    BERNI!
    Köszönöm a dicsérő szavakat. Még könyvön nem gondolkoztam, bár többen kérdezték már. Egyenlőre azon fáradozom, hogy amit az évtizedek alatt elkövettem, az valahogy felkerüljön ide. Sajnos régebben nem gondoltam arra, hogy összeszedjem a kalandjaim beszámolóit. Így nem egyszerű előhalászni azokat.
    Még azt sem találtam ki, hogy a mintegy 10.000 képet hogy archiváljam.

    További jó szórakozást!
    Szityu

  3.